• citat 5

    Don't be a drag. Just be a queen

    Lady Gaga
  • citat 12

    My heart, which is so full to overflowing, has often been solaced and refreshed by music when sick and weary.

    Martin Luther
  • citat 2

    A painter paints pictures on canvas. But musicians paint their pictures on silence.


    Leopold Stokowski
  • citat 4

    Finally a real fortissimo!

    Gustav Mahler, when seeing the Niagara falls
  • citat 3

    Girls you've gotta know when it's time to turn the page


    Tori Amos, Tori Amos: From the Choirgirl Hotel
  • citat 9

    Beethoven tells you what it's like to be Beethoven and Mozart tells you what it's like to be human. Bach tells you what it's like to be the universe.

    Douglas Adams
  • citat 8

    Music... will help dissolve your perplexities and purify your character and sensibilities, and in time of care and sorrow, will keep a fountain of joy alive in you.

    Dietrich Bonhoeffer
  • citat 11

    If you cannot teach me to fly, teach me to sing.

    J.M. Barrie, Peter Pan
  • citat 10

    Music is the language of the spirit. It opens the secret of life bringing peace, abolishing strife.

    Kahlil Gibran
  • citat 13

    Beautiful music is the art of the prophets that can calm the agitations of the soul; it is one of the most magnificent and delightful presents God has given us.


    Martin Luther
  • citat 1

    A man should hear a little music, read a little poetry, and see a fine picture every day of his life, in order that worldly cares may not obliterate the sense of the beautiful which God has implanted in the human soul.


    Johann Wolfgang von Goethe
  • citat 6

    I've always thought people would find a lot more pleasure in their routines if they burst into song at significant moments.

    John Barrowman
  • citat 7

    I like beautiful melodies telling me terrible things


    Tom Waits

Recensioner

Lucrezia Borgia, Malmöoperan 2016

”Men det är rösterna, och kostymerna, som gör denna föreställning till något alldeles extra.(…) Maria Forsström som kastratsångaren Maffio Orsini har en vacker altröst som tränger igenom, totalt. Lite kul att kastraten har vissa yttre likheter med popstjärnan Barry Gibb från The Bee Gees. (…) En fulländad och vacker föreställning.”
 

Expressen, 18 sep. 2016
www.expressen.se/kvp/noje/missa-inte-vacker-och-fullandad-forestallning/
 
 
Sångarensemblen är fenomenal med sina omfångsrika röster i kombination med ett elegant återhållet agerande. Det finns åtskilliga stunder där musikackompanjemanget tystnar och lämnar plats för vokala färgningar. Att höra norska sopranen Hege Gustava Tjønns (Lucrezia Borgia) och alten Maria Forsströms (i byxrollen som Orsini) solodrillar i ett i övrigt tyst rum är mäktigt.”
 
Sydsvenska Dagbladet, 21 sep. 2016
www.sydsvenskan.se/2016-09-21/stor-opera-pa-liten-yta-i-forslov
 
 
”Maria Forsström gjorde en bra byxroll som Maffio Orsini, maskulin i aktionen och en välljudande mezzo i strupen.”
 
Skånska Dagbladet, 18 sep. 2016
http://www.skd.se/2016/09/18/belcanto-pa-en-kammarscen/ 

 
”Sångarlaget är av hög klass. Den norska sopranen Hege Gustava Tjönn är helt lysande i den halsbrytande titelrollen. Den unge tenoren Tobias Westman tar väl hand om Gennaros parti. Dennes god vän Maffio Orsini görs av en alt, en byxroll, mycket uttrycksfullt av Maria Forsström. Jag noterar att hennes operadebut skedde med den omsusade dirigentprofilen Teodor Currentzis i Perm, Ryssland 2011.”
 
Ystads Allehanda, 18 sep. 2016
www.ystadsallehanda.se/kultur-o-noje/en-frojd-for-ogat-och-sang-av-hog-klass/


Massa Mahler, Dalasinfoniettan med B Tommy Andersson 14-15 nov 2014, Orsa kyrka och Kristinehallen, Falun


”De flesta recepten för lyckade konserter säger att det går utmärkt att besöka avgrunder, men sedan måste publiken få hjälp att kravla sig över kanten igen. Maria Forsström tolkar Der Tamboursg’sell, berättelsen om trumslagarpojken som väntar på att hängas, så gripande att man gärna stannat kvar i sin grop ett tag till. En oförglömlig exkursion i det svarta.
 
(…) Sångerna handlar om det gamla vanliga; kärlek, död, ensamhet och här fortsätter Maria Forsström att passionerat porträttera. Hon har en sådan teknisk behärskning att även de toner som borde vara jobbigt höga eller låga blir vackra. I den stämningsfulla sången Liebst du um Schönheit visar hon på en förmåga att rikta rösten så att den rör sig i rummet som en strålkastare. Under kvällen placerar sig Forsström genomgående mitt i klangen. Det är upplevelsen även i Ich bin der Welt Abhanden gekommen, Jag har frånhänt mig världen. Orkestern är lyhörd. Hör hon den inifrån? Där ur springer hennes mångsidighet.”

Dalademokraten, 16 nov 2014

 


”Vid lördagens konsert i Kristinehallen i Falun med Dalasinfoniettan och dirigent B Tommy Andersson, var det mezzosopranen Maria Forsström som fick bära upp klangprakten på poesins bevingade stämmor. Med ett respekterat namn i internationella Mahler-kretsar gav hon liv åt sånger ur Des Knaben Wunderhorn, Rückert-Lieder och symfoniska solostämmor – allt med tydlig diktion och en mild expressivitet som väl belyste inre dramer och implicita passioner.”

Dalarnas Tidning, 16 nov 2014


 
 

 CD Kaleidoscope, Musica Rediviva

Sånger från italiensk senrenässans och barock till romanser på olika språk
Betyg: 4 radioapparater av 5
 
"förvånansvärt stor bredd i omfång och röstklang"
"...associationer till Birgit Nilsson..."
 
CD-Revyn, P2, 20 maj 2012


 

Mozart: Idomeneo, Malmö Opera 2012

"I all hast inkallades från Göteborg den välmeriterade sopranen Maria Forsström, som därmed räddade denna vällovliga satsning. (...) Sonen, prins Idamante, som Mozart ursprungligen skrev för att sjungas av en kastrat, sjöngs här med stor inlevelse av Maria Forsström."
Ystads Allehanda
 
"Oerhört stark prestation gjorde Maria Forsström som Idamante, ersättare i sista stund för Malena Ernman som drabbats av sjukdom"
 
Tidig Musik, 4/2012
 

 

Britten: Phaedra och Berio: Folk Songs, Krakow Filharmonie 2011

Mahler Chamber Orchestra and Maria Forsström are captivating! (---) ”Phaedra” has some terribly difficult vocal sections in it, and with her dark timbre the mezzozoprano Maria Forsström gives both expression and depth to the piece. (---) Luciano Berio’s ”Folk Songs” are at times wild, at times recall the music of a snake charmer, at times they lull you softly to sleep, they bring out the smile on your lips and goose bumps all over your body. Maria Forsström offers an outstanding show together with the conductor, who guided the ensemble literally dancing. 
 
Marcela Dudys, Polska Muza - Wuwiady, 10 nov 2011
 
 
"From the dense expression in Shostakovich the orchestra moved to the transparent clarity of the dramatical cantata Phaedra by Benjamin Britten, by no means less emotional. In the cantata, written for mezzosoprano, strings, percussion and harpsichord, the great instrumentalists and the conductor were joined by the likewise wonderful Swedish singer Maria Forsström, endowed with a beautifully coloured mezzosoprano voice, oozing with charisma. Convincingly she created a moving portrait of the unhappy, mythical heroine in Racine’s tragedy. 
If she conveyed a kind of divine presence in her Phaedra, she demonstrated her vocal versatility, her stage temper, her dancing skills and humour in the Folk Songs by Luciano Berio. Each one of the eleven songs so artfully performed was a real gem."
 
Anna Woźniakowska, Dziennik Polski,  12 nov 2011
 


Weinstein/Bolcom: Cabaret Songs, Radialsystem V, Berlin 2011

"Despite the lateness of the hour, much of the audience stayed to profit from the night program, which included cabaret numbers sung by (---) Ernman and fellow Swede Maria Forsström, an alto with the type of suave, old-world cool that would not be out of place at the Carlyle." 
 
Adam Goldmann, The New York Feuilleton, 9 nov 2011


 

Mozart: Cosí fan Tutte, Perm State Opera and Ballet, Perm 2011

"... a particularly solid Dorabella from Maria Forsstrom. Incredibly, this was the Swedish mezzo's stage debut; her creamy timbre and natural dramatic grace deserve engagements elsewhere."
 
Kate Molleson, Opera, January 2012
 
 
"This is a Mozart we have never heard before: Teodor Currentzis together with his MusicAeterna orchestra and world-class guest soloists staged in Perm the production of Cosi fan tutte. Perfectionism – it is the first word that comes to mind when thinking about the premiere. The main treasure of the new production of Cosi fan tutte in Perm is particularly the sound – of the choir and the MusicAeterna orchestra, which was enhanced by the European guest musicians and equipped with the authentic early instruments (...). And, apart from that – splendid, fascinating vocal, perfectly polished down to the curves of every phrase and every breath.
Teodor Currentzis, bringing together for the premiere performances nearly perfect double cast, on the first night set forth the baroque virtuoso Simone Kermes (Fiordiligi) and Swedish Maria Forsstrom (Dorabella). Their sophisticated, slightly tendered, not even least bit forced singing was punctuated by the richest soprano Anna Kasyan as maid Despina – with 'fatal' lows and agile clear highs. (...) ...a Mozart of this kind has never been heard or performed in our country before."
 
Gulyara Sadikhzade , Muzokno



Mahler: Kindertotenlieder and Ich bin der Welt abhanden gekommen

Nagoya Philharmonic Orchestra, 2011

 "The most interesting piece in the program was for me the Danish composer Carl Nielsen's 'Symphony no.1 (Det Uudslukkelige)', but I was unexpectedly deeply moved by Mahler's Kindertotenlieder, which in great part depended on the Swedish contralto Maria Forsström and her deep transparent voice. This was her first time with the Nagoya Philharmonic Orchestra. It always feels like a luxurious pleasure and joy to meet unknown but exquisite artists, that the Nagoya Phil brilliantly finds from around the world."
 
Nikkei Shimbun, September 2011



CD: Kaleidoscope, Musica Rediviva 2011

Chosen "Record of the Month", September, Music Web International
 
"Maria Forsström, who has been active as a singer since 2005, possesses a virtuoso contralto, and it is a true contralto with impressive depth and darkish timbre. It is also well equalized and expansive and the top has a brilliance that any dramatic soprano could be envious about. Most of all it is a voice of immense beauty - beauty that doesn’t exclude expressivity. In other words: this is an uncommonly well endowed singer.(...)
(...) But there are even better things to come. The two Rachmaninoff are sung with true Slavonic feeling and wonderful voice. At forte it rings out almost like Birgit Nilsson in her heyday, or - to use an even more Scandinavian comparison - Kirsten Flagstad."
 
Music Web International

 
"Med ett tidsspann som sträcker sig från senrenässans och barock via romantik och impressionism till sent 1900-tal sjunger hon med en härligt varm och tät stämma som låter lika bra genom alla register. Det finns ett djup i tolkningarna när Maria Forsström tillsammans med cembalisten Andreas Edlund gestaltar en del äldre musik där jag särskilt greps av skönheten i gestaltningen av Caccinis berömda ”Amarilli”, men även av alster av Monteverdi, Frescobaldi, Caldara och Vivaldi."
 
Hallands Nyheter, June 2011
 
 
"...Caccini, Monteverdi och Frescobaldi passar hennes balanserade altröst som hand i handske och sällan har tidig barock låtit så rent ut sagt vacker."
 
Tidig Musik, 3/2011
 


Mahler: Betagen av Mahler, Örebro Konserthus, 2011

"Speciellt vill jag lyfta fram Maria Forsström som sjöng sånger ur bland annat ”Des knaben wunderhorn” och ”Rückertlieder”. Hon har en röst som känns specialdesignad för att sjunga mahlerskt bitterljuva sånger. Enkelt och rakt utan manér och med en självklar innerlighet."
 
Måns Uggla/Meny
 


Mahler: Mahler Songs, CD Musica Rediviva 2010

"Maria Forsström har en välklingande altröst - en sådan är alltid härlig att höra - med god höjd, kraftfull botten samt ett fint tolkningsarbete." 
 
Sundsvalls tidning 
 
 
"...en av årets absolut intressantaste skivor ...det är förödande vackert." 
 
Martin Nyström/DN

 
"Mahlers sånger fick liv i en inre katedral där en genial arkitekt hade gjort det möjligt att höra varje konsonant, varje stavelse i en rymd där natthimlen bildade tak. ...en oerhört stark, naken och gripande version av Mahlers Kindertotenlieder och Rückertsånger." 
 
KMT



Brahms: Altrapsodie, Göteborg

"...De naturligt stora, varma altrösterna är väldigt få. Kan man dessutom gestalta en text med sådan övertygelse som Forsström gjorde, ja då har man nästan skyldighet att dela med sig av sin sångkonst till medmänniskorna".
 
Göteborgsposten
 


Bach: Juloratoriet, Halmstad

"...Maria Forsström gjorde entré med en mycket vacker tolkning av altarian "Bereite dich Sion"
 
Hallandsposten